תכנית הלימודים

תרפיה באומנות בגישה האנתרופוסופית

תוכנית לימודים של שלוש שנים וסמסטר אל תוך השנה הרביעית. הלימודים משלבים ידע תיאורטי נרחב ומעמיק בתחום התרפיה באומנות, הפסיכותרפיה, ביוגרפיה וידע על התפתחות הילד בשילוב סדנאות מעשיות ופרקטיקה טיפולית הלכה למעשה. הלימודים כוללים התמחות בטיפול בילדים, בנוער ובמבוגרים, הכשרה בסטודיו פתוח, טיפול דיאדי וליווי הורי.

הלימודים בקבוצות קטנות, תוך הקפדה על יצירת דינמיקה קבוצתית מפרה ויחס אישי. מעבר לקורסי היסוד המהווים את הבסיס ללימודים, אנו מקפידים לרענן מעת לעת את תכנית הלימודים כדי לאפשר לתלמידים לחוות ולהיחשף לתהליכים וכלים מעולם התוכן הטיפולי.

בהכשרה מלמדים טובי המורים בארץ מתחום הטיפול באומנות, הפסיכותרפיה, הרפואה האנתרופוסופית, הייעוץ הביוגרפי ועוד.

כחלק מדרישות ההכשרה הסטודנטים מתבקשים לעבור בעצמם טיפול אישי בזמן הלימודים.

להלן פירוט לגבי תוכנית הלימודים בהכשרה. ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים בהתאם לצרכים ואילוצים שעולים מעת לעת, ועל פי שיקול הדעת המקצועי של צוות הנהלת שער לנפש.

תחום זה נלמד לאורך ההכשרה ומכיל ידע ונושאים רבים הקשורים לטיפול באומנות בעבודה עם אוכלוסיות שונות, כמו גם התנסות אומנותית נרחבת בחומרים ובאופנים מגוונים. בין השאר נלמדים נושאים כגון ארבעת האלמנטים, ארבעת הגופים, ארבעת הטמפרמנטים, פיסול בחמר, מלאכות, ליבוד, טיפול בארגז החול, תיאטרון בובות טיפולי, רישום מנדלות, רישום צורות קלטיות, טכניקות בהתבוננות, אבחון וניתוח ציורי ילדים, צבעי מים ותרגילי נשימה בצבע, סטודיו פתוח, הסיפור המרפא, וסיפורי אגדות בהקשר של טיפול באומנות, ליווי הורי וטיפול דיאדי ועוד.

קורס העוסק בהתפתחות ישות האדם מבחינה ביוגרפית בהתאם לשלבי ההתפתחות עפ"י הגישה האנתרופוסופית. נלמדים נושאים כגון: האדם השלם – גוף, נפש, רוח, כוחות הנפש – חשיבה, רגש, רצון, כוחות ה"אני" באדם לאורך חייו, חוקיות ביוגרפית – שביעונים וגילאים מכוננים, משמעות אמצע החיים כאב התופעה, הקמת משפחה – זוגיות והורות, ילדות וזקנה, משמעות הכאב והסבל בחיינו, חיים מעבר לסף. חלק מנושאי הלימוד הביוגרפים ישלבו עבודה אומנותית תומכת דרך מגוון חומרים.

התבוננות בישות האדם מנקודת מבט רפואית מתוך גישת מדע האנתרופוסופיה. ילמדו נושאים כגון: התפתחות הילד בראייה האנתרופוסופית, ארבעת הגופים, ארבעת האיברים: לב, ריאות, כליות, כבד, שלושת המערכות מהיבט רפואי: עצבי-חושי, רתמי, מטבולי, קונסטיטוציות במבוגרים וילדים, טמפרמנטים ותזונה, התפתחות הילד דרך השביעונים והתפתחות הגופים, מחלות ילדות, הפרעות קשב וריכוז, הקשר בין איברים פנימיים בחיבור לנפש, מחלות והפרעות נפשיות בחיבור למערכות פיסיות בגוף (דיכאון, מאניה, מחשבות טורדניות, OCD, הפרעות חרדה וכדומה).

עבודה בצבעי מים בטכניקת רטוב על רטוב. הקורס יכלול דיון תיאורטי וניסויי צבע בחיבור לתיאורית הצבע של רודולף שטיינר ובניית מעגל הצבעים המבוסס על גוף-נפש-רוח. בפן האומנותי תהיה התנסות בציור מתוך הצבע ללא נושא, כשהנושא יעלה מתוך התהליך הריתמי דרך המפגשים בקורס, ויתפתח כמשהו המופיע בסוף הציור ולא בתחילתו. תילמד טכניקת הצעיפים המורכבת מיצירת שכבות של צבע שדרכן יעלו לאיטן צורות ודמויות ולבסוף תכנים. הקו והצורה יעלו מתוך תנועת הצבעים ולא ברישום מוקדם. בהמשך ננסה לנתח את חלק מהציורים ולהבין כיצד הם מהווים שיקוף של תמונות מהגוף האסטרלי והאתרי של הצייר, ואיך דרך התכנים מתגלה לפעמים הקושי העומד בדרכו של האדם בהווה שיכול להגיע מהעבר או גם מתמונות עתידיות. כלומר: פיענוח הנושא כשיקוף של נפש הצייר.

הסיפור המרפא מייצג את המרחב הנפשי של האדם, טכניקות עבודה המשלבות מיצירה וסיפור מאפשרות לנו לגעת בתכנים עמוקים ולא מודעים, בכאב ובקונפליקטים הלא פתורים, דרך הסיפור יופיע הריפוי באופן יצירתי ומחזק. בקורס נתמקד במגוון טכניקות שונות להבנה וכתיבת סיפור מרפא ולדרכי הטיפול שהוא מביא עמו.

ציורים משקפים את עולמם הפנימי של הילדים. דרך ציורים ניתן לראות את תפיסת עולמו של הילד, כיצד הוא חווה את סביבתו, משפחתו ואת עצמו ביחס לאחרים. בקורס נתבונן על שלבי התפתחות הציור אצל ילדים, נתמקד במספר ציורים אבחוניים – השלכתיים המהווים פתח להבנת השקפתו של הילד, ונראה כיצד מתבטאים שלושת כוחות הנפש ואבעת הגופים בציורים.

הכרות עם הצמר כחומר חי ונושם, המאפשר דרך הסיבים השונים קיום של תהליכים תרפויטיים. בקורס נלמד להכיר את סוגי הצמר השונים והעבודה עמם, ונלמד את טכניקת הליבוד הרטוב והיבש. בטכניקת הליבוד הרטוב ניצור משטחים, כדורים וציורים . הליבוד הרטוב כטכניקה טיפולית מאפשר תהליכי עיטוף, הגנה והכלה. ליבוד במחט הינה טכניקה נוספת המאפשרת דיוק, מיקוד ואיסוף של העבודה בצמר. נעבוד בדו מימד ליצירת חיות וציור בצמר.

בקורס זה נעמיק את טכניקת הליבוד הרטוב והיבש, נעבור לעבודה בתלת ממד, הכנת מכלים, גופי אור, הכנת בובה כדמות השלכתית וסביבה עבורה. נעסוק בתהליכים טרנספורמטיביים דרך ליבוד ועוד.

מלאכות כפיים חשובות להתפתחות הילד, מחזקות את כוחות הרצון בעולם ואת המערכת הריתמית, מווסתות ומחזקות את תחושת העשייה והמסוגלות. בקורס נלמד מגוון רחב של מלאכות רכות התואמות את שלבי התפתחות הילד על פי חינוך וולדוף: סריגת אצבעות, סריגה , רקמה, תפירה, הכנת בובות ועוד.

בקורס נלמד את שלבי האומנות בהתאמה לשלבי התפתחות הילד והתאמת המרחב האומנותי כך שיתמוך את הילד בשלבי ההתפתחות השונים, על פי הקוריקולום של חינוך ולדורף .

קורס באנתרופוסופיה המבוסס על כתבים שונים של רודולף שטיינר, בו ילמדו בין השאר נושאים כגון: פעילות ה”אני” כנשימה בתנועה מחזורית פנימה והחוצה, המקבילה למסע החיים של האדם, המהווה את גורלו. דיון בשאלות גורל: חוקיות היסוד של סיבה ותוצאה בחיי האדם. גורל אינדיבידואלי וגורל כללי. בריאות ומחלה בהקשר של גורל האדם. חקר הרוע באדם ובעולם והאתגר שהוא מציב לאדם בימינו. חוקיות הגורל ביחס לחירותו של האדם בימינו. מטמורפוזות של תכונות נפשיות במהלכי חיים חוזרים.

התיאוריות הפסיכולוגיות החשובות במהלך המאה ה-20, כציוני דרך בהבנתנו את נפש האדם. יצירת גשר בין האנתרופוסופיה והפסיכולוגיה של היום. בקורס ילמדו נושאים כגון: זיגמונד פרויד והפסיכואנליזה, אנה פרויד ופסיכולוגית האגו, מנגנוני הגנה ושומר הסף לאור האנתרופוסופיה, אלפרד אדלר, קרל יונג, מלני קליין ופסיכולוגיית יחסי אובייקט בחיבור לחוויות סף, דונלד וויניקוט ויחסי אובייקט, מרגרט מהלר, תופעות התקשרות, העברה והשלכה לאור האנתרופוסופיה, אריק אריקסון וה"אני" בביוגרפיה, ביהייביוריזם מול הומניזם, אהרון בק, CBT, והאנתרופוסופיה, וילפריד ביון ושטיינר: טרנספורמציית החשיבה והתעוררות בחלום, רמות תודעה והקשר לתהליך הטיפולי, אירועי הילדות כנקודת מפנה, היינץ קוהוט, דניאל שטרן ותפקיד האמא בימינו, המרחב המשותף שבין מטפל ומטופל, תפקיד המטפל בעידן האינטרסובייקטיבי, חרדה ודיכאון בראי הפסיכואנליטי והאנתרופוסופי, התפתחות הילד ועוד.

בקורס ילמדו נושאים כגון: הבקשה הטיפולית והברית הטיפולית. סטינג וגבולות, שיקוף ותיקוף במפגש הטיפולי. העברה והעברה נגדית. רפלקציה והתבוננות עצמית של המטפל. מנגנוני הגנה בסיסיים, חשיבותם והאתגרים שבהם. ראיון קול מייצג כטכניקת פסיכודרמה המשמשת ככלי טיפולי. תהליך הסיום של טיפול והמפגש המסכם.

הבנה של התפתחות האדם ועבודה עם חוקי ההתפתחות האנושיים: קשיים בהתגשמות ובהיקשרות לחיים, פתולוגיה בילדות ובבגרות. עקרונות הגופים השונים והתבוננות על הגופים, אבחנת הגוף הפגוע וריפויו. שבע הפלנטות ותפקידן בהתפתחות האנושית וככלי טיפולי. טיפולוגיות שונות וריפוין, השקר הקיומי והפצע האנושי: נוכחות והיעדרה, חסימה, חיוביות ושליליות, הימנעות ושחזור. כוחות ה"אני" בתקופה הנוכחית. הסבל האנושי, הרוע ותפקידו. משבר חיצוני ומשבר פנימי. פרקטיקות, המפגש הטיפולי וקשר מטפל-מטופל. עבודת הטיפול.

בקורס ילמדו נושאים כגון: ילדות והורות בעידן משתנה, היכרות עם "מודל הפנסים" כתשתית לתהליך הליווי ההורי, כלים להעצמת תקשורת וקשר מיטיב בין הורים לילדיהם בדגש דיאדי, אתגרי קשב וחרדה אצל ילדים ואתגרי ההורות במצבים אלו, משפחה בראי האלמנטים/ היסודות, דגשים ויישומים של תקשורת מקרבת, גבולות בהורות, היכרות עם עולם הילדות וההתבגרות, זיהוי דפוסים בהורות דרך הביוגרפיה האישית של ההורה, עקרונות לבניית קשר מיטיב בין המלווה ההורי לבין ההורה ליצירת מרחב בטוח של אמון והתפתחות.

יומני האומנות הם כלי טיפולי מרתק. בקורס ילמדו נושאים כגון: מהו יומן אומנות / יומן ויזואלי, הטכניקות, מחומרים והתכנים השונים בהם ניתן להשתמש בבניית היומן הויזואלי, שימוש ביומן להנעת תהליכים יצירתיים פנימיים וכחלק מהתהליך הטיפולי, קו ושרבוט – הקשר עם תנועה וכן רגשות, אסוציאציות ומסרים שעולים תוך שימוש בטכניקה זו, עבודת קולאז', הדפסי מונופרינט (Gelli Plate), קולאז' מילים ושירים.

התנסות מעשית בסטודיו פתוח. דיון תיאורטי בנושא כיצד התפתח הסטודיו הפתוח – סקירה מאז אדוארד אדמסון וניז׳ה ועד ימינו. אמנות כאמצעי טיפולי: גישתה של מרגרט נאומברג לעומת Art as Therapy, תפיסה שנוסחה על ידי אדית קרמר. סוגי קבוצות – קבוצה פתוחה וקבוצה סגורה, קבוצה אנליטית, קבוצה מבוססת נושא, קבוצת רכבת. תפקיד הקבוצה – חשיבות המרחב הקבוצתי. סוגי ההשתקפות של הפרט בעיני חברי הקבוצה והמטפל. מהו תפקיד המטפל בסטודיו הפתוח. תיאורי מקרה.

הרשמו לניוזלטר, הישארו מעודכנים

הצטרפו לקהילת שער לנפש וקבלו עדכונים לגבי פעילויות, קורסים וסדנאות שבית הספר מציע למטפלים, לאנשי חינוך ולציבור הרחב.